21 maart 2019

PERSBERICHT - Wereldpremière voor Renault en We Drive Solar

UTRECHT –  Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander heeft vandaag een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend in Utrecht, ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault. Het systeem maakt gebruik van elektrische Renault ZOE deelauto’s en laadpalen waarmee de ZOE zowel kan laden als ontladen. Project Smart Solar Charging is betrokken bij deze launch.

Batterij op wielen
Met deze innovatie fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk om op efficiëntere wijze gebruik te maken van duurzame zon- en windenergie. Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden.

Opschalen
De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto's van We Drive Solar als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.

Wereldprimeur nieuwe standaard
De wereldprimeur in Utrecht omvat de eerste implementatie van het nieuwe ISO15118-protocol voor AC bidirectioneel laden, dat momenteel definitief wordt gemaakt. Dit protocol maakt bidirectionele levering van energie mogelijk, waardoor elektrische auto’s in de toekomst overal actief deel uit kunnen maken van slimme energienetwerken.

Project Smart Solar Charging
Het EFRO-project Smart Solar Charging heeft bijgedragen aan deze wereldprimeur. De bidirectionele Solar Station laadpalen en We Drive Solar deelauto’s vormen de kern van het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem dat in vijf proeftuinen in de regio Utrecht wordt beproefd.

Dit systeem speelt ook een belangrijke rol in het Europese project IRIS dat in Kanaleneiland werkt aan duurzame energie. Binnenkort komt ook in deze wijk een bidirectionele laadpaal te staan en kunnen bewoners gebruik maken van We Drive Solar deelauto’s.

> Lees het gehele persbericht op de site van Smart Solar Charging